Ratkaisukeskeinen lyhytterapia

Ratkaisukeskeinen lyhytterapia ja Walk in -terapia

Ratkaisukeskeisen lyhytterapian historia (Solutionfocusedbrieftherapy) alkoi vuonna 1970- ja 1980-lukujen vaiheessa yhdysvaltalaisessa BriefFamilyTherapyCenterissa (BFTC), jossa terapeutit Steve de Shazer ja Insoo Kim Berg alkoivat kehittää muiden terapeuttien kanssa uudenlaista terapeuttisen lähestymisen mallia. Pieni osa moniammatillisesta tiimistä oli perehtynyt kalifornialaiseen MentalResearchInsitituten lyhytterapeuttiseen työskentelytapaan, jota he alkoivat kehittämään edelleen kohti ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa. Erilaisten ongelmien sijaan, ratkaisukeskeinen lyhytterapia keskittyy vahvasti asiakkaan tulevaisuuteen, vahvuuksin ja taitoihin. Ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa voidaan soveltaa niin yksilö, perhe kuin ryhmäterapiassa.

Tulevaisuusorientoitunutta terapiaa

Ratkaisukeskeinen lyhytterapia on tulevaisuusorientoitutunut, vahvuuksiin ja yhteistyöhön perustuva kliininen interventio, mitä on käytetty useiden ikäryhmien keskuudessa ja erilaisiin ongelmiin kuten esimerkiksi masennukseen ja lasten käyttäytymisongelmiin. Määrällisesti itse terapiasessioita on usein kuusi tai vähemmän. Ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa käytetään laajasti eri aloilla kuten esimerkiksi psykoterapian, sosiaalisten palveluiden, ja yhteisöpohjaisissa organisaatioissa.

Interventio-tekniikat

Ratkaisukeskeinen lyhytterapia eroaa muista lähestymistavoista usealla tavalla. Lyhytterapia painottuu vahvemmin ratkaisujen rakentamiseen kuin ongelmien ratkaisemisen sijaan. Erilaiset interventio-tekniikoitaovat esimerkiksi

  • Ihmekysymys
  • Poikkeuksien tutkiminen
  • Pienten askelien ottaminen
  • Tavoitteiden asettaminen
  • Kotitehtävän antaminen asiakkaalle

Walk in eli kertaterapia

Lyhytterapiaa voidaan toteuttaa myös kertaterapiana, mikä muodostuu neljästä vaiheesta, joita ovat

  1. Sulkeminen,
  2. Toivominen,
  3. Voimaantuminen ja muuttaminen
  4. Toteuttaminen

Sulkeminen hyödyntää strategioita, joita ovat ei tietämisen asenne, toiseksi uudelleenmuodostaminen ja kolmanneksi positiivinen empatia. Toivominen auttaa asiakasta asettamaan merkityksellisiä tavoitteita ja voimaantuminen pyrkii etsimään asiakkaan voimavaroja ratkaistakseen nykyisiä ongelmia. Kerta-terapiassa terapeutin tärkeänä tehtävänä on myös rohkaista asiakasta toimimaan eri tavalla sekä ryhtyä myös toimeen.

LÄHTEET

Franklin, C., Ding, X., Kim, J,, Zhang, A., Hang Hai, A., Jones, K., Nachbaur, M., O´Connor, A., 2024. Solution-FocusedBriefTherapy in Community-Based Services: A Meta-Analysis of RandomizedControlledStudies. Research on SocialWorkPractice, Vol 34, No 3, 265-276. Viitattu 13.3.2024. Solution-FocusedBriefTherapy in Community-Based Services: A Meta-Analysis of RandomizedControlledStudies (turkuamk.fi)

Haapasalo-Pesu, K., 2021. Lääkärin käsikirja, Nuorten psykososiaaliset hoidot. Viitattu 29.1.2024. Lääkärin tietokannat – Duodecim (terveysportti.fi)

Hongisto, V., 2018. Monien mahdollisuuksien terapiaa. Ratkes 1. Viitattu 9.2.2024. Furman_Ratkes-1_2018.pdf

Karababa, A., 2024. A Meta-Analysis of Solution-FocusedBriefTherapy for School-RelatedProblems in Adolescents. Research on SocialWorkPractice, Vol 34, No 2, 169-181. Viitattu 13.3.2024. A Meta-Analysis of Solution-FocusedBriefTherapy for School-RelatedProblems in Adolescents (turkuamk.fi)

Tan, J., Zheng, W., Xu, C., Qu, X., Wu, J., Jiang, M., Xu, H., 2023. A ConceptualProtocol for a Single-Session Solution-FocusedBriefTherapy for MedicationAdherence Intervention Deliveredby General Providers. Journal of Multidisciplinary Healthcare, Vol 16, 3651-3660. Viitattu 13.3.2024. JMDH_A_422501 3651..3660 (dovepress.com)

Uusitalo-Arola, L.. Salmi, L., Kanninen, K., 2020. Kela – Lyhytterapiat opiskeluvalmennuksessa. Kognitiivis-analyyttisen ja ratkaisukeskeisen terapian soveltaminen. Kuntoutusta kehittämässä (21). Viitattu 29.1.2024. Lyhytterapiat opiskeluvalmennuksessa. Kognitiivis-analyyttisen ja ratkaisukeskeisen terapian soveltaminen (helsinki.fi)